H αρχική ιδέα του να γραφτεί και να δημιουργηθεί ένα Top 10 με τα καλύτερα κομμάτια του DMX εξελίχθηκε σε ανέκδοτο, μιας και δε γινόταν να περιορίσουμε έτσι τους εαυτούς μας. Ο συγκεκριμένος καλλιτέχνης είχε από πίσω του ένα γιγάντιο portfolio με άπειρες επιτυχίες και διαχρονικά τραγούδια που επηρέασαν την παγκόσμια Hip-Hop σκηνή όσο λίγα. Είτε μιλάμε για κομμάτια που έσκαγαν σαν βόμβα μέσω των μουσικών ιδεών του Swizz Beatz, είτε αναφερόμαστε στα skills και την ισχυρή προσωπικότητα του DMX, τα τραγούδια ξεχώριζαν μέσα στην λαίλαπα της urban μουσικής σκηνής σαν τα μύγα μέσα στο γάλα.

Ο χαμός του Earl Simmons δεν βύθισε μονάχα τους hardcore fans σε θλίψη, αλλά όλους τους μουσικόφιλους που μεγάλωσαν με την χροιά του και τους εξαιρετικούς του δίσκους. Την ίδια στιγμή όμως, ο Αμερικανός MC από το Yonkers της Νέας Υόρκης, αφήνει πίσω του μία κληρονομιά που θα ζήλευαν πάμπολλοι καλλιτέχνες ανεξαρτήτως μουσικού είδους. Με τα 25+1 κομμάτια που ακολουθούν ελπίζουμε να σας ταξιδέψουμε σε ωραίες χρονιές όπου ο DMX ήταν το νούμερο ένα όνομα της αγοράς και γενικότερα ένας star της μουσικής βιομηχανίας. Πολλοί φίλοι του urban ήχου και Hip-Hop αισθητικής θα συνεχίσουν να έχουν τον άλλοτε street superstar στις καρδιές τους, κρατώντας ως συντροφιά τα διαχρονικά του τραγούδια με τα οποία μεγάλωσαν οι περισσότεροι hip hop heads στον κόσμο.

Ruff Ryders’ Anthem
(1998)

Κυριολεκτικά πρόκειται για τον ύμνο του DMX και του crew των Ruff Ryders. Το “Ruff Ryders’ Anthem” κυκλοφόρησε τον Μάιο του 1998 χωρίς να καταφέρνει να κάνει κάτι το τρομερό στα Billboard Charts (θέση 93), αλλά πέτυχε στους δρόμους, στις γειτονιές και στα playlists που φτιάχνουμε για τα αυτοκίνητά μας εδώ και 20 χρόνια. Δεν υπάρχει ίσως κομμάτι που να αναδεικνύει καλύτερα τον ευτυχισμένο “γάμο” των beats του Swizz Beatz και της παρουσίας του DMX στο μικρόφωνο.

Slippin’
(1998)

O Dj Shok πήρε το sample του “Moonstreams” (Grover Washington Jr.) και παρέδωσε στον DMX μία παραγωγή που φάνταζε ως την τέλεια πλατφόρμα για να βγάλει προς τα έξω την σκοτεινή, συναισθηματική και στενάχωρη πλευρά του καλλιτέχνη. Μία πλευρά που αποτελούσε πάντοτε κομμάτι των δημιουργιών του αλλά και της προσωπικής του ζωής. Είναι το σημείο αναφοράς του τεράστιου δίσκου “Flesh of My Flesh, Blood of My Blood” που εισχώρησε σαν πολιορκητικός κριός στην αγορά της Αμερικής με πάνω από 600 χιλιάδες αντίτυπα σε μονάχα μία εβδομάδα!

DMX – Party Up (Up In Here)
(1999)

Αναφερθήκαμε ήδη σ’ έναν ύμνο στην αρχή του Top 25 και ήρθε η στιγμή για τον δεύτερο. Το “Party Up (Up In Here)” μας είχε κάνει μία εποχή να αναρωτηθούμε μήπως είχε αντικαταστήσει τον εθνικό ύμνο της Ελλάδας, αφού δεν υπήρχε club, υπαίθριο party ή ραδιοφωνική εκπομπή που να μην το έπαιζε τουλάχιστον 2 φορές την ημέρα και μάλιστα για πάνω από δέκα χρόνια. Μέχρι και σήμερα αποτελεί το πιο πετυχημένο του single του καλλιτέχνη, ενώ έφτασε πολύ κοντά στο να κερδίσει το Grammy για “Best Rap Solo Perfomance” το οποίο κατέληξε εν τέλει στα χέρια του Eminem (“The Real Slim Shady”).

What’s My Name?
(1999)

Self και Irv Gotti δημιούργησαν τις βάσεις για ένα κλασικό DMX-tune το οποίο αποτέλεσε μάλιστα το πρώτο επίσημο single του πολυπλατινένιου δίσκου “…And Then There Was X.” Το επίσημο βίντεο έχει ισχυρό άρωμα από τέλη 90′ και παρουσιάζει τον πετυχημένο MC στα καλύτερα του σ’ ότι αφορά την εμπορική του επιτυχία και παρουσία.

We Right Here 
(2001)

Πριν την κυκλοφορία του “Who We Be” ως single, οι υπεύθυνοι αποφάσισαν να κυκλοφορήσουν αυτήν την κομματάρα δημιουργώντας ουσιαστικά άλλο ένα street anthem. To “We Right Here” δεν ήταν κάποια τρομερή εμπορική επιτυχία ως singles, προσέφερε όμως την απαραίτητη ώθηση στον τέταρτο προσωπικό δίσκο του DMX να πουλήσει πάνω από 440 χιλιάδες αντίτυπα την πρώτη εβδομάδα κυκλοφορίας του.

Blackout’ (feat. Jay-Z and The Lox)
(1998)

The Lox, Jay-Z, DMX και Swizz Beatz όλοι μαζί στο ίδιο tune. Πιο νεοϋορκέζικο στυλ δε γίνεται, ενώ οι κεντρικοί ήρωες του τραγουδιού αποτελούν την creme de la creme των rappers που έλεγχαν τη φάση γενικότερα εκείνη την εποχή.

X Gon’ Give It To Ya
(2002)

Κομμάτι που γράφτηκε στα μέτρα του καλλιτέχνη, με ήχο που είναι κομμένος ραμμένος για την ενέργεια του DMX και που ήταν λογικό να προκαλέσει έναν μικρό χαμούλη. Το “X Gon’ Give It To Ya” έγινε φυσικά πλατινένιο, κατάφερε να ανέβει στην 60ή θέση των Billboards, ενώ ήταν το lead single του soundtrack της ταινίας “Cradle 2 The Crate” με τους Jet Li και DMX πρωταγωνιστές.

Get It on the Floor (ft. Swizz Beatz)
(2003)

Τρομερά κολλητικό club tune, το οποίο γνώρισε μεγάλη επιτυχία στην Ευρώπη και για μία αρκετά μεγάλη περίοδο και στα RnB parties της χώρας μας. Το γνωστό δίδυμο rapper-παραγωγού έκανε πάλι το θαύμα του, απλώς αυτή τη φορά παρέδωσε κάτι που ήταν περισσότερο για χορό και bounce. Διαχρονικό feel good anthem και θεωρούμε ότι και σήμερα έχει τη δυνατότητα να βάλει φωτιά σε οποιοδήποτε πάρτι ανά πάσα στιγμή μέσω του κολλητικού και άκρως hypnotic beat.

Lord Give Me A Sign
(2006)

Ο έκτος κατά σειρά δίσκος του DMX με τίτλο “Year of the Dog… Again” δεν είχε πολλά μεγάλα κομμάτια όπως μας είχε συνηθίσει στο παρελθόν, αλλά έβγαλε ένα αρκετά καλό και διαφορετικό single. To “Lord Give Me A Sign” βασίζεται σε παραγωγή του Scott Storch, με τον rapper να εστιάζει στη δύναμη που αντλεί από τον Θεό σε αρκετές στιγμές καθ’όλη την διάρκεια της προσωπικής του ζωής. Δυστυχώς για τον Χ, ο συγκεκριμένος δίσκος ήταν ο πρώτος δίσκος που δε κατάφερε να ντεμπουτάρει στην πρώτη θέση των Billboards, δίνοντας τέλος στο απίστευτο σερί του rapper από την ημέρα που ξεκίνησε την καριέρα του.

The LOX, ‘Money, Power, Respect’ (feat. Lil Kim and DMX)
(1998)

Η τριάδα φωτιά The Lox συνεργάζονται με τους Lil Kim και DMX και το “Money, Power, Respect” είναι γεγονός. Μπορεί η παραγωγή των The Hitmen να ξεχώρισε δισκογραφικά το 1998, αλλά το κομμάτι κερδίζει ακόμη περισσότερο από την χαρακτηριστική μουντάδα του video clip που βγάζει μία αύρα “The Wire” σε μία προ-The Wire εποχή.

Jay-Z & DMX -Money, Cash, Hoes
(1998)

Ο Jay-Z επιστρατεύει τον “σκύλο” τον Δεκέμβριο του 1998 στο τρίτο επίσημο single του “Vol. 2… Hard Knock Life” με τίτλο “Money, Cash, Hoes.” Δύο ιδιαίτερα διαφορετικές προσωπικότητες συναντιόνται στα ατίθασα πλήκτρα του Swizz Beatz και παρουσιάζουν μία ωμή, disturbed αλλά και με κάποιον περίεργο τρόπο κυριλέ κατάσταση.

Who We Be
(2001)

Tο σκοτάδι που περιτυλίγει το εν λόγω κομμάτι είναι φοβερό, με τον DMX να προχωράει σ’ ένα πολύ ιδιαίτερο τρόπο συντονισμού λέξεων και γραφής η οποία δεν άφησε τον κόσμο παραπονεμένο. Το single αποτελεί βασικό γρανάζι του ιδιαίτερου LP “The Great Depression” που ξεχώριζε από τους υπόλοιπους δίσκους του για διάφορους λόγους. Αν και πρόκειται για παρεξηγημένο album σε ότι αφορά την εμπορική του επιτυχία και τα reviews των κριτικών της εποχής, οι ατάκες από το συγκεκριμένο track συνεχίζουν να μένουν χαραγμένες στις μνήμες μας όχι εξαιτίας της τεχνικής τους, αλλά λόγω της συναισθηματικής φόρτισης που έβγαζαν προς τα έξω: “Somebody stop me. Somebody come and get me. Little did I know, the Lord was riding with me.”

The streets, the cops, the system, harassment/ The options, get shot, go to jail, or getcha ass kicked”

What These Bitches Want (feat. Sisqo)
(1999)

To τρίτο single του πολυπλατινένιου “… And Then There Was X” έφερε στις τάξεις του τον Sisqó o οποίος τότε προερχόταν από απίστευτη σεζόν. To κομμάτι έκανε μία πετυχημένο πορεία στα charts (θέση 49 στο Billboard Top 100) και προσέφερε μία εξαίρετη ραδιοφωνική επιτυχία με μπόλικο street style στον Αμερικανό MC.

Where the Hood At?
(2003)

Πόσες φορές μας παίρνει ακόμα να χρησιμοποιήσουμε τον χαρακτηρισμό “ύμνο” στο ίδιο άρθρο; O DMX μας φέρνει σε δύσκολη θέση με τα hit singles του, μιας και σχεδόν όλα τους θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως street anthems. Ο Νεοϋρκέζος rapper εμπιστεύεται τους Tuneheadz για την παραγωγή του “Where The Hood At?” και το τελικό αποτέλεσμα ήταν επιθετικό, σκληρό και αψεγάδιαστο.

4,3,2,1 – LL Cool J ft. Method Man, Redman, Canibus, Master P, DMX
(1997)

Πόσοι top class rappers χωράνε σ’ ένα κομμάτι; Το “4,3,2,1” απαντάει στο ερώτημα με την παρουσία της αφρόκρεμας πειραγμένων και ποιοτικών MCs, ενώ παράλληλα στηρίχθηκε στις μουσικές ιδέες των Eric Sermon και LL Cool J. O DMX δε θα μπορούσε φυσικά να λείψει από μία σουρεαλιστική κατάσταση η οποία συντηρείται από άτομα σαν τους Redman, Canibus, Master P και την “μούμια” του Method Man.

Stop Being Greedy
(1998)

Το “Stop Being Greedy” μπορεί να μην είναι ευρέως γνωστό ως hit single, αλλά οι fans του Earl Simmons θα το έχουν στο μυαλό τους ως μία από τις καλύτερες στιγμές του εν λόγω καλλιτέχνη. Ο Αμερικανός καλλιτέχνης δεν παρουσίασε απλώς ένα τραγούδι με δύο διαφορετικά rap styles δύο διαφορετικών χαρακτήρων, αλλά το πήγε ένα βήμα παραπέρα και παρέδωσε μαθήματα για το πώς πρέπει να παρουσιάζονται δύο χαρακτήρες μέσω του μικροφώνου. Ο τρόπος με τον οποία εναρμονίζονται οι δύο διαφορετικές προσωπικότητες στιχουργικά και τεχνικά είναι απλά εξαιρετικός και μας έκανε να νιώσουμε ότι ακούγαμε κυριολεκτικά δύο διαφορετικούς ανθρώπους ως ήρωες της ιστορίας που εξιστορείται.

 I Miss You ft. Faith Evans
(2001)

Πρόκειται σίγουρα για μία από τις πλέον συναισθηματικά φορτισμένες στιγμές του DMX, μιας και το “I Miss You” ήταν αφιερωμένα στην γιαγιά του, ένας άνθρωπος που τον στήριξε όσο λίγοι σε μία εποχή όπου ζούσε τραγικές οικογενειακές καταστάσεις. Η φωνή της Faith Evans προσφέρει τα απαραίτητα vocals για μία έξτρα ομορφιά σ’ ένα από τα πιο ωραία singles του αγαπημένου MC.

Damien
(1998)

Oι παλιοί fans γνωρίζουν τη σημασία του “Damien,” αφού αποτελεί το πρώτο μέρος της τριλογίας που ολοκληρώνεται από τα “The Omen” και “Damien III.” Τρομερά ενδιαφέρον κομμάτι, με τον X να μπαίνει σε μία φανταστική συζήτηση μ’ έναν μυστήριο χαρακτήρα που κρύβει τα “κέρατα και την ουρά” πίσω από το παρουσιαστικό του.

Onyx – Shut ‘Em Down ft. DMX
(1998)

Οι Onyx αναζητούσαν έναν ισχυρό χαρακτήρα για την επιστράτευση του feat στο “Shut ‘Em Down” και στο πρόσωπο του DMX βρήκαν τον στρατιώτη που ήθελαν. Συνεργασία φωτιά που έχει την δική της ιστορία από πίσω, ενώ η αναφορά στον Self ως beatmaker του τραγουδιού δε θα πρέπει να λείπει.

My Life
(2003)

To “My Life” τοποθετήθηκε στη δεύτερη θέση στην tracklist του “Grand Champ” και όχι άδικα, αφού βγάζει προς τα έξω ένα παθιασμένο ύφος που ταιριάζει γάντι για μία έναρξη ενός δισκογραφικού ταξιδιού. O εν λόγω δίσκος ήταν ο πέμπτος κατά σειρά (!) δίσκος του DMX που κατέκτησε την πρώτη θέση στα US album charts, ένα τρομερό επίτευγμα για την εποχή και κάτι που δυστυχώς δεν μπόρεσε να επαναλάβει ο αγαπημένος rapper με τις επόμενες δισκογραφικές του κυκλοφορίες.

How’s It Goin’ Down
(1998)

Eποχές “It’s Dark and Hell Is Hot”, Def Jam Records, 1998 και με τον DMX να παρουσιάζεται σε “δικό του” video clip για τέταρτη φορά και για χάριν του κομματιού “How’s It Goin” Down.”

One More Road To Cross
(1999)

Αν το “πρωινό ξύπνημα με νεύρα” είχε πρόσωπο, αυτό θα ήταν η παραγωγή και το ρεφρέν του “One More Road To Cross.” Ο Swizz Beatz προσφέρει γι’ άλλη μία φορά ένα διαμάντι στον DMX και εκείνος αποδέχεται το δωράκι με μία φοβερή απόδοση.

Here We Go Again
(1999)

Άλλο ένα κομμάτι από τον δίσκο “…And Then There Was X” που αποτελεί τον πιο πετυχημένο δίσκο του Αμερικανού καλλιτέχνη από άποψη πωλήσεων (πάνω από 5 εκατομμύρια αντίτυπα στις ΗΠΑ). Παρ’ ότι τα Ruff Ryders anthems κλέβουν διαχρονικά την παράσταση όταν αναφερόμαστε στα τραγούδια του X, το “Here We Go Again” είναι ένα χαρακτηριστικό hidden gem για όσους δεν αρκούνται στην ακρόαση των τηλεοπτικών hit singles.

Life Is What You Make It – Nas (feat. DMX)
(1999)

Η τριάδα Nas, DMX και στη παραγωγή ο L.E.S. αποτελεί εγγύηση για ένα ισχυρό Hip-Hop track το οποίο αποτέλεσε σημείο αναφοράς στον τρίτο προσωπικό δίσκο του Nasir Jones. Το “I Am…” βγάζει ένα μεγάλο μέρος της προσωπικότητάς του μέσα από το “Life Is What You Make It.”

The Rain
(2003)

Ίσως από τα πλέον αγαπημένα κομμάτια του Darkman με μπόλικο συναίσθημα και μία πανέμορφη αισθητική από τον DJ Scratch. Θεωρούμε ότι οι περισσότεροι από εμάς που ακούσαμε τα τραγικά νέα των προηγούμενων ημερών σκεφτήκαμε αυτόματα το ρεφρέν του “The Rain.”

No Sunshine

Κλείνουμε αυτό το ιδιαίτερο και άκρως στενάχωρο Top 25 hitlist με το “No Sunshine,” δηλώνοντας παράλληλα ότι θα προτιμούσαμε να μην υπήρχε λόγος για να δημιουργηθεί η συγκεκριμένη λίστα. Το single αποτελεί κομμάτι του soundtrack της ταινίας “Exit Wounds” του 2001, με τον DMX να έχει μάλιστα πρωταγωνιστικό ρόλο μαζί με τον θρυλικό Steven Seagal. Πρόκειται για έναν ιδιαίτερο τύπο cover του θρυλικού “Ain’t No Sunshine” του Bill Withers, με τον χαρακτηριστικό τρόπο και την γνώριμη φωνή του DMX να δεσπόζουν για άλλη μία φορά από την αρχή ως το τέλος.

R.I.P. DMX “Dark Man X” (1970 – 2021)

About Author

Έκτωρ Αποστολόπουλος