Review: Kendrick Lamar – good kid, m.A.A.d city

Μετά το εκπληκτικό «Section.80», το οποίο υμνήθηκε τόσο από κριτικούς όσο και από τους fans του είδους, έφτασε η στιγμή του Kendrick Lamar και για το major ντεμπούτο του. Μετά την υπογραφή συμβολαίου στην Aftermath του μέντορα του Dr. Dre, οι ετοιμασίες για το νέο του δίσκο ξεκίνησαν άμεσα. Με δηλώσεις του όλο αυτό το διάστημα υποστήριξε ότι δεν θα έχει καμιά σχέση στον ήχο με το «Section.80», αν και πρόθεση του ήταν να συνεργαστεί κυρίως με τους ίδιους παραγωγούς που συνεργάζεται μέχρι τώρα στην καριέρα του.

Ο τίτλος όπως και το concept του CD έγιναν γνωστοί μέσα στη χρονιά. O τίτλος «good kid, m.A.A.d city» εξηγείται από το concept που είχε στο μυαλό του ο Kendrick. Το καλό παιδί που θέλει να ξεφύγει από τις κακόφημες γειτονιές του Compton αλλά πάντα μένει πίσω λόγω των περιστάσεων.

Τα δύο πρώτα singles κυκλοφόρησαν μέσα στο 2012, πρώτα το «The Recipe» με συμμετοχή από Dr. Dre και beat από Scoop DeVille και μετά το «Swimming Pools (Drank)» με beat από T-Minus. Τέλος, σαν promotional single δόθηκε το «Compton» με συμμετοχή από Dr. Dre και παραγωγή από Just Blaze.

Εκμεταλλευόμενος και το πρόωρο leak, ξόδεψα τις τελευταίες τρεις μέρες ακούγοντας τον δίσκο. Είναι πολύ καλύτερος από ότι τον περίμενα. Και οι βλέψεις μου ήταν ήδη υψηλές για το τελικό αποτέλεσμα. Ο πιο λυρικός MC της Δύσης αυτή τη στιγμή είναι σε δαιμονιώδη φόρμα και δείχνει πως ήρθε στο προσκήνιο για να μείνει.

Ακολουθώντας το concept που μας είχε υποσχεθεί, ο δίσκος είναι ότι πιο smooth έχω ακούσει μέσα στο 2012. Πάνω σ’ αυτές τις παραγωγές ο Kendrick ξεδιπλώνει το ταλέντο του και μας διηγείται καθημερινές ιστορίες από τις γειτονιές του στο Compton. Τα stabs που χρησιμοποιούνται ανάμεσα στα κομμάτια δίνουν την αίσθηση ότι παρακολουθείς μια ταινία μέσα από τα μάτια ενός παρατηρητή. Λένε ότι η πρώτη εντύπωση είναι συνήθως καθοριστική και ο Lamar καταφέρνει από την αρχή να σε κερδίσει.

Την δυνατή αρχή και την εισαγωγή στο πνεύμα του δίσκου με τα δύο πρώτα κομμάτια («Sherane a.k.a. Master Splinter’s Daughter», «Bitch, Don’t Kill My Vibe») χαλάει το τρίτο κομμάτι («Backseat Freestyle»). Έχοντας ακούσει τον δίσκο πολλές φορές, μοιάζει να είναι εντελώς εκτός κλίματος και παράταιρο. Κακή επιλογή στην tracklist, ο executive producer μάλλον είχε κάτι καλύτερο να κάνει εκείνη την ώρα.

Μετά την κακή αυτή παρένθεση, ο δίσκος συνεχίζει στο ίδιο μοτίβο με πριν και σταδιακά φτάνει στην κορύφωση. Το «Art of Peer Pressure» θα το χαρακτήριζα ως έναρξη της ταινίας που μας διηγείται ο Kendrick ως αυτόπτης μάρτυρας. Οι κακές παρέες που παρασέρνουν πολλές φορές στην εγκληματικότητα κι μ’ ότι αυτό συνεπάγεται. Το «Money Tree» στη συνέχεια με guest τον Jay Rock, μιλάει για τα όνειρα ενός απλού παιδιού της γειτονιάς να ξεφύγει από τα κακώς κείμενα του Compton βγάζοντας χρήματα και αλλάζοντας επομένως τρόπο ζωής. Ο Jay Rock ταιριάζει απόλυτα στο κλίμα και δίνει τον καλύτερο του εαυτό κι εκείνος. Απλά υπέροχο κομμάτι και personal favorite ήδη. Αμέσως μετά άλλο ένα δυνατό κομμάτι, το «Poetic Justice» με συμμετοχή του Drake. Η χημεία των δύο rappers είναι πολύ καλή και σε συνδυασμό με το ύφος του beat, δίνουν ένα πολύ όμορφο αποτέλεσμα. Το κομμάτι μιλάει για τη «νέμεσις» αλλά πιθανότατα αναφέρεται στην ταινία με τον ίδιο τίτλο.

Η επόμενη δυάδα κομματιών («good kid, m.A.A.d city») θα έλεγα ότι είναι το ζουμί της υπόθεσης στην ιστορία/ταινία που μας αφηγείται ο νεαρός καλλιτέχνης. Ναρκωτικά, συμμορίες, αφηγήσεις από την προοπτική του δρόμου με την βοήθεια του θρυλικού rapper του Compton MC Eiht, ο οποίος είναι ίνδαλμα του Lamar, και ενός κλασσικού west coast beat. Σε συνεχές rotation στον player μου κι αυτό!

Ακολουθεί το δεύτερο single αλλά σε extended version, «Swimming Pools(Drank)», για τη συνέχεια. Πολύ καλό κομμάτι κι αυτό, σωστή επιλογή για single. Η εκτεταμένη εκδοχή έχει προσαρμοσθεί στο concept του δίσκου και είναι άλλο ένα κεφάλαιο του σεναρίου που έρχεται και ταιριάζει σαν κομμάτι του παζλ. Το «Sing About Me, I’m Dying of Thirst» είναι δύο κομμάτια σε ένα όπως και το «m.A.A.d city» λίγο νωρίτερα. Το πρώτο μέρος («Sing About Me») μιλάει για σημαντικά πρόσωπα στην ζωή του που δεν είναι πλέον στη ζωή. Έξι λεπτά μαγείας, ίσως το πιο προσωπικό στιχουργικά κομμάτι του δίσκου μέχρι τώρα και με βαθύ νόημα. Το δεύτερο μέρος («I’m Dying of Thirst») έχει έναν εντελώς μεταφορικό τίτλο και δείχνει την απόγνωση των νεαρών γι’ αυτή την κακή και επικίνδυνη ζωή που κάνουν και την στροφή προς το Θεό για σωτηρία. Αμέσως μετά στο Real» ο rapper αναρωτιέται: «Αγαπάς την γειτονιά σου και πιθανότατα θα την αγαπάς μέχρι θανάτου. Αλλά τι σημασία έχει αυτό αν δεν αγαπάς τον εαυτό σου;» Αυτό είναι και το νόημα όλου του τραγουδιού. Άλλο ένα απίστευτο λυρικά κομμάτι, δείγμα του τεράστιου ταλέντου που έχει ο Kendrick Lamar. Δεν θυμάμαι από πότε έχει να εμφανιστεί ένας τόσο λυρικός mc στη Δύση και ειδικά σε αυτό το mainstream επίπεδο. Προφανώς, κάτι ήξεραν Dr. Dre και Snoop Dogg όταν τον αναγόρευαν ως «Πρίγκηπα της Δύσης». Η standard edition του δίσκου, κλείνει με έναν ύμνο στο «Compton» και με την συμμετοχή του Dr. Dre πάνω σε άλλο ένα επικό beat από τον Just Blaze.

Η deluxe edition συμπεριλαμβάνει το πρώτο single, «The Recipe» μαζί με άλλα δύο κομμάτια (Black Boy Fly» & «Now or Never» με συμμετοχή της Mary J. Blige). Μεγάλο λάθος και ίσως και μοναδικό κατά την άποψη μου να μην περιέχεται το The Recipe στην standard έκδοση κι αν’ αυτού η τοποθέτηση του Backseat Freestyle».

Ο δίσκος έχει τα φόντα να γίνει κλασσικός. Το όριο του Kendrick Lamar όπως μας έδειξε το 2011 με το «Section.80» αλλά και μέσα στο 2012 με το «good kid, m.A.A.D city» είναι μόνο ο ουρανός. Το συνιστώ ανεπιφύλακτα σε όλους τους fans αυτής της μουσικής. Από τις καλύτερες κυκλοφορίες του 2012 και σίγουρα ο καλύτερος debut δίσκος της χρονιάς.

Βαθμολογία: 

Κομμάτια που ξεχώρισαν: «Bitch Don’t Kill My Vibe», «Money Trees», «Poetic Justice», «m.A.A.d city», «Swimming Pools(Drank)», «Sing About Me I’m Dying of Thirst», «Compton»

Tracklist:

1. Sherane a.k.a Master Splinter’s Daughter (Prod. By Tha Bizness)
2. Bitch, Don’t Kill My Vibe (Prod. By Sounwave)
3. Backseat Freestyle (Prod. By Hit-Boy)
4. The Art of Peer Pressure (Prod. By Tabu)
5. Money Trees (Ft. Jay Rock) (Prod. By DJ Dahi)
6. Poetic Justice (Ft. Drake) (Prod. By Scoop DeVille)
7. good kid [Prod. By Pharrell]
8. m.A.A.d city (Ft. MC Eiht) (Prod. By Sounwave & Terrace Martin)
9. Swimming Pools (Drank) *Extended Version* (Prod. By T-Minus)
10. Sing About Me (Prod. By Skhye Hutch + Sounwave) / I’m Dying Of Thirst (Prod. By Like of Pac Div)
11. Real (Ft. Anna Wise) (Prod. By Terrace Martin)
12. Compton (Ft. Dr. Dre) (Prod. By Just Blaze)

Deluxe:

13. The Recipe (Ft. Dr. Dre) (Prod. By Scoop DeVille)
14. Black Boy Fly (Prod. By Rahki & Dawaun Parker)
15. Now Or Never (Ft. Mary J. Blige) (Prod. By Jack Splash)
16. Collect Calls
17. Swimming Pools (Drank) (Prod. By T-Minus)

.

.

Επιμέλεια: Δημήτρης Δημούδης

No Comments

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *